Link building înseamnă construirea unei rețele de link-uri care să direcționeze către site-ul pentru care este creată strategia. Aceasta este una dintre cele mai vechi metode de îmbunătățire a poziționării unui site în rezultatele motorului de căutare. Tacticile de construire a unei rețele de link-uri care să contribuie activ la dezvoltarea unui site din perspectivă seo sunt diverse. O parte dintre acestea sunt considerate ilicite de către principalul motor de căutare – Google, și în loc să ajute la creșterea indexării site-ului vor dăuna la aceasta. De aceea, toate afacerile care au integrată în strategia de marketing optimizarea seo apelează la specialiști seo, interni sau angajează agenții specializate care să se ocupe de acest subiect. Fiind un domeniu sensibil recomandăm utilizarea practicilor corecte, neforțate de obținere a link-urilor necesare strategiei de link building. Vom prezenta în acest articol ce însemnă și cum se realizează o strategie de link building.
Ce înseamnă link building
Orice site este construit dintr-o structură de link-uri. Fiecare pagină a site-ului, inclusiv prima pagină, are un link individual. Fiecare dintre aceste link-uri, în funcție de conținutul său și de setarea sa este indexat de Google. Indexarea se manifestă prin a fi afișat ca rezultat în urma unei căutări pentru care conținutul său este relevant. Conținutul este cel mai important, am mai spus asta în mai multe rânduri, inclusiv într-un articol care vorbește despre optimizarea seo off page. Însă, conținutul nu este totul, și elemente de optimizare precum link building contribuie, uneori foarte mult, la optimizarea seo a unui site. Astfel, afișarea unui rezultat este musai să conțină content relevant pentru căutare dar link-ul respectiv va fi arătat de Google pe o poziție avansată dacă are o reputație bună. Și cum obținem o reputație bună? Cel mai important prin link building. Cu cât link-urile de pe site-ul pe care vrem să-l promovăm sunt incluse în conținut, articole, descrieri, exemple afișate pe alte site-uri, cât mai relevante și autoritare, cu atât acestea transferă din autoritate către link-urile noastre, implicit către link-ul principal – adică site-ul pe care îl optimizăm. Astfel, am putea spune, succint, că link building înseamnă construirea reputației propriului site.
Procesul de link building trebuie să fie continuu
Reputația, ca în viața oamenilor, în viața socială pe care o trăim fiecare dintre noi, se câștigă greu și se menține la fel de greu. De aceea, în mod constant, alte site-uri trebuie să ne ”citeze”, practic să includă link-uri ale site-ului nostru în conținutul lor. O strategie de link building se realizează pe cel puțin un an de zile. Include indicatori de performanță măsurabili. Dintre aceștia menționăm atât reputația domeniului, a site-ului – practic link-ul principal, cât și reputația link-urilor interne ale acestuia. Cu cât aceste reputații sunt mai crescute, cu atât un site devine mai autoritar. Autoritatea unui site se manifestă prin relevanța pe care Google i-o atribuie. Cu cât această autoritate este mai mare, cu atât un conținut publicat pe respectivul site apare mai sus în căutările Google.
Avantajele unei campanii de link building
O campanie de link building aduce în primul rând autoritate site-ului. Însă există o serie de avantaje conexe importante. Printre ele cel mai important este probabil PR-ul. Obținerea de link-uri pe site-uri exterioare se poate obține prin comunicate de presă sau noutăți despre companie transmise către surse externe – site-uri cu mulți cititori. Astfel, acest gen de abordare creează, pe lângă link building, o importantă componentă de brand awareness. De asemenea, o altă abordare care atrage un posibil important avantaj conex este comunicarea unei oferte. Compania are o campanie în derulare pe care o poate comunica înclusiv către presa de online sau către bloggeri. Astfel vizitatorii acestor site-uri află despre respectiva campanie și pot accesa site-ul companiei pentru a face achiziții. Practic în strategia de link building pot fi incluse atât componente de PR, brand awareness și de vânzare.
Cum aflăm care este autoritatea site-urilor pe care ne dorim să apară link-ul nostru
Google Pagerank este nucleul funcționării motorului de căutare și acesta este definirea reputației oricărui site. Pagerank-ul reprezintă o notă care se dă unui site și, în funcție de această notă se determină și reputația site-ului. Până în anul 2016 Google lăsa public valoarea pagerank-ului fiecărui site. După 2016 această informația a fost retrasă din spațiul public. Bineînțeles că acest metric există în continuare și este și acum cel mai relevant dintre metricele unui site, din perspectivă indexabilității în motorul de căutare Google. Însă nemaifiind public, valoarea – reputația unui site nu mai este atât de ușor de aflat. Există totuși instrumente pe care specialiștii seo și agențiile le utilizează și care oferă suficienți indicatori care să poată să determine reputația unui site. Așadar, aflarea site-urilor pe care ne dorim să ne pară link-ul este în primul filtrată de acest metric, pagerank. Totuși, tentația evidentă pare a fi aceea de a concentra toate eforturile pentru a apărea cu link-ul nostru pe site-urile cele mai valoroase. Această practică ar fi însă greșită. Din totalul site-urilor care există online, 5% sunt foarte valoroase, 15% au reputație bună, 30% o reputație decentă, 50% o reputație medie, 30% o reputație mică și, între 15% și 20% o reptuație slabă sau foarte slabă. Este o abordare nefirească – sau forțată, ca doar site-uri foarte valoroase să vorbească despre link-ul nostru. Astfel că, un specialist seo, utilizând instrumente specifice optimizării seo, poate creiona o strategie de link building firească – prin firească înțelegând mai de grabă naturală. Pentru a înțelege mai bine acest mecanism mă voi folosi de o analogie. Imaginați-vă că vă doriți ca oamenii să afle despre dvs că sunteți o persoană punctuală. Acest lucru se va realiza prin a fi punctual în relația cu toți oamenii cu care interacționați, nu doar cu cei perfect punctuali. Astfel, vor spune despre dvs că sunteți punctual și cei foarte punctuali dar și cei nepunctuali. La fel este și în cazul alegerii site-urilor pe care să apară link-ul site-ului pe care îl optimizăm. Strategia de link building trebuie să conțină o componentă prin care să pondereze un aspect natural al distribuirii link-urilor prin internet.
Analiza profilului de backlink-uri ale competitorilor
Ca în orice analiză de marketing este esențial să ne raportăm la competiție, să o monitorizăm și să încercăm să facem mai bine decât ea. La fel este și în cazul link building-ului. Specialiștii seo utilizând instrumentele specifice seo, cum ar fi AHREFS sau MOZ, pot afla backlink-urile site-urilor competiției. Backlink-ul – acest link care apare pe un alt site – este dobândit în mod organic (cum am inserat noi, spre exemplu, în acest articol, un link către Wikipedia, pe cuvântul ”Pagerank” de mai sus, pentru a vă ajuta să vă documentați suplimentar cu privire la această noțiune) sau prin tactici voite, provocate de cel ce deține site-ul, cum ar fi: comunicatul de presă, articolul promoțional. Urmărind atent structura de backlink-uri ale competiției se poate determina, destul de precis, care sunt backlink-urile obținute organic și care sunt cele obținute voit. Astfel, strategia de link building devine foarte creativă, pentru că un link obținut organic este mult mai valoros decât unul obținut voit (site-urile mari, deci și relevante, marchează articolele plătite – comunicatele de presă sau articolele promoționale). Una dintre mizele foarte mari ale strategiei de link building este obținerea de link-uri organice acolo unde competiția are link-uri primite în urma unei comunicări plătite.
Pentru a afla mai multe despre link building, strategii seo, marketing digital, web design, cum pot fi acestea urmărite și evaluate, urmăriți blogul AdSymphony. Pentru a afla când și despre ce publicăm vă invităm să vă abonați la newsletter-ul nostru (promitem că nu facem spam și că vă trimitem doar informații relevante despre marketing-ul si publicitatea digitale).