Planificați o migrare a site-ului? Acest ghid vă va ajuta să acoperiți toate bazele SEO pentru a face tranziția cât mai ușoară.
Puține lucruri pot distruge performanța unei site în rezultatele căutării Google mai repede decât o migrare a site-ului slab implementată.
Schimbarea numelui de domeniu sau implementarea HTTPS poate fi o decizie excelentă, dar dacă nu luați în considerare modul în care vor reacționa motoarele de căutare la această mutare, este aproape sigur că această schimbare nu va avea succes.
Utilizați următoarea listă SEO de verificare pentru a vă pregăti în timp ce dezvoltați un plan de migrare pentru site.
1. Analizați cu atenție dacă migrarea este alegerea corectă
O migrare a site-ului va duce aproape întotdeauna la o pierdere temporară a traficului, deoarece Google are nevoie de timp pentru a procesa schimbările și pentru a-și actualiza indexul în mod corespunzător. O migrare a site-ului atent executată poate reduce fluctuațiile de trafic și, într-un scenariu optimist, Google va trata în cele din urmă noul site ca și cum ar fi originalul.
Totuși, acesta este doar cel mai bun scenariu. Realitatea este că migrarea site-urilor, în sine, oferă de obicei puține beneficii SEO și nu elimină penalizările motoarelor de căutare. De aceea, specialiștii SEO folosesc adesea migrarea site-urilor ca o oportunitate de a face îmbunătățiri SEO, cum ar fi eficientizarea structurii site-ului, remedierea broken link-urilor, consolidarea paginilor redundante și îmbunătățirea conținutului.
Având în vedere toate acestea, când merită să efectuați o migrare a site-ului?
- Când este nevoie de un rebranding al site-ului.
- Când site-ul trebuie mutat în HTTPS (unul dintre puținele cazuri în care migrarea oferă un câștig SEO).
2. Folosiți un Sandbox
Nu efectuați niciodată o migrare a site-ului fără a testa mai întâi totul pe un server de testare. Verificați dacă redirecționările funcționează corect și efectuați toate verificările în privat înainte de a deveni publice. Încercarea de a face totul dintr-o singură dată, fără testare, va duce la erori care vă pot întârzia semnificativ progresul.
3. Planificați migrarea într-o perioadă lentă
O migrare bine planificată și monitorizată nu ar trebui să vă afecteze permanent traficul, dar ar trebui să vă așteptați la o scădere temporară. Din acest motiv, cel mai bine este să efectuați migrarea într-o perioadă lentă a anului, presupunând că există un caracter sezonier în ceea ce privește performanța site-ului dvs. O migrare a site-ului în timpul sărbătorilor sau cu puțin timp înainte de sărbători este întotdeauna o idee proastă. Deși obiectivul ar trebui să fie întotdeauna să se evite pierderea traficului, este important să vă asigurați că, dacă pierdeți trafic, cel puțin nu îl pierdeți atunci când este cel mai important.
4. Crawl-ați site-ul înainte de migrare
Crawl-ați site-ul cu un instrument precum Screaming Frog.
Trebuie să vă asigurați că aveți o listă completă a adreselor URL ale vechiului site, astfel încât nimic să nu se piardă în urma migrării.
Utilizați acest lucru ca o oportunitate de a identifica orice tip de erori și redirecționări care există pe vechiul site. Acestea au tendința de a se strecura în timp. Rar întâlnesc un site care nu are cel puțin câteva broken links sau link-uri redirectate.
Ar trebui să eliminați sau să înlocuiți absolut orice link-uri care indică 404 în timpul procesului de migrare. În plus, recomand cu tărie actualizarea oricăror link-uri care indică pagini redirecționate, astfel încât acestea să indice pagina finală. Nu doriți să ajungeți la redirecționări în lanț după migrare.
Amintiți-vă că este posibil ca o accesare cu crawlere să nu poată identifica fiecare pagină de pe site. De exemplu, dacă aveți pagini care nu sunt conectate de la alte pagini de pe site, acestea nu vor apărea într-un crawl. Puteți utiliza propriile înregistrări și baze de date pentru a găsi aceste pagini. Dacă acest lucru nu este posibil, puteți găsi aceste pagini în datele înregistrate în Google Analytics, precum și printr-un explorator de linkuri, cum ar fi Ahrefs.
Dacă găsiți pagini orfane, asigurați-vă că actualizați site-ul și le conectați la acestea în timpul migrării. Aceste pagini sunt mult mai puțin susceptibile de a prelua traficul motorului de căutare dacă nu sunt conectate la restul site-ului.
5. Copierea datelor Google Analytics
Faceți o copie a datelor din Google Analytics; veți avea nevoie de aceste informații, astfel încât să puteți identifica rapid dacă se pierde trafic după migrare.
Dacă se pierde trafic, exportați datele Google Analytics de pe noul site și efectuați o comparație side-by-side cu datele de pe site-ul vechi, astfel încât să puteți identifica cu precizie ce pagini au pierdut trafic. În multe cazuri, pierderea traficului va fi izolată pe pagini individuale, mai degrabă decât să aibă loc pe întregul site.
De asemenea, vă recomandăm să identificați și să luați notă de cele mai importante pagini conectate folosind un instrument precum Ahrefs. După migrare, veți dori să acordați o atenție specială acestor pagini și să le monitorizați îndeaproape. Dacă acestea pierd trafic, este un semn că transferul nu este efectuat corespunzător de pe site-ul vechi pe cel nou. Aceste pagini contribuie cel mai mult la autoritatea site-ului, astfel încât pierderile de aici pot afecta performanța generală.
6. Organizați toate adresele URL modificate de la vechi la noi
Ar trebui să aveți o foaie de calcul care să enumere fiecare adresă URL veche și fiecare adresă URL nouă.
În mod ideal, în timpul unei migrări a site-ului, toate paginile vechi există pe noul site. Evident, eliminarea unei pagini îi elimină capacitatea de a atrage traficul organic. Mai mult decât atât, renunțarea la prea multe pagini în timpul migrării poate da impresia că noul site nu este același cu vechiul site, determinând pierderi la nivel de poziționări.
De asemenea, în mod ideal, arhitectura URL ar trebui să fie identică cu cea veche, cu excepția cazului în care aveți motive foarte puternice pentru a o schimba. Dacă intenționați să o modificați, o migrare a site-ului poate părea momentul potrivit pentru a o face, dar ar trebui să știți că acest lucru poate determina ca Google să o vadă ca pe un site complet diferit. Dacă le faceți pe ambele în același timp, nu veți putea stabili dacă pierderile din trafic au fost rezultatul schimbării arhitecturii sau al migrării site-ului.
Un alt motiv pentru a păstra arhitectura identică este că vă permite să utilizați regex în fișierul .htaccess pentru a redirecționa cu ușurință de la paginile vechi la cele noi. Acest lucru solicită mai puțin serverul decât realizarea redirecționărilor unul câte unul și face procesul de configurare a redirecționărilor mult mai ușor.
7. Actualizați toate linkurile interne
Linkurile HTML de pe noul site ar trebui să indice spre noul site, nu spre cel vechi.
Acest lucru ar putea părea evident, dar pe măsură ce parcurgeți procesul, veți realiza rapid cât de tentant ar putea fi să lăsați linkurile neschimbate, deoarece acestea oricum vor fi redirecționate către noua adresă URL. Nu cedați acestei tentații. În afară de încărcarea serverului, care încetinește performanța site-ului, redirecționările vă pot diminua DR-ul (Domain Rating-ul).
Modul recomandat de rescriere a link-urilor este efectuarea unei operațiuni de căutare și înlocuire a bazei de date. Operațiunea trebuie efectuată astfel încât să actualizeze numele domeniului fără a modifica structura folderelor (presupunând că păstrați structura site-ului la fel).
Scrieți operațiunile de căutare și înlocuiți cu atenție, astfel încât numai textul care conține o adresă URL să fie actualizat. În general, este de dorit să evitați actualizarea numelui de brand și a adreselor URL cu aceeași operațiune de căutare și înlocuire.
8.“Self Canonical” pentru toate paginile noi
Verificați dacă tag-ul canonical pe noul site face referire la noul site și nu la vechiul site. Canonical către vechiul site poate fi dezastruoas, deoarece poate împiedica indexarea noului site.
Recomand adăugarea tag-ului “Self Canonical” pe toate paginile de pe noul site. Excepție fac paginile pentru care trebuie să se pună canonical către o altă pagină. În combinație cu redirecționările, aceasta îi spune lui Google că noul site este, de fapt, noua locație a vechiului site. “Self Canonical” la nivel de site este oricum recomandat, deoarece parametrii URL creează conținut duplicat.
9. Rezolvați problemele de conținut duplicat
Diverse greșeli în timpul procesului de migrare pot duce la probleme de conținut duplicat. Fiți conștienți de aceste probleme și luați măsuri pentru a le evita:
- Dacă sunt publicate ambele versiuni ale unei adrese URL, aveți conținut duplicat. Dacă “Self Canonical” este implementat în mod corespunzător, acesta ar trebui să rezolve problema, dar recomand întotdeauna să configurați reguli de redirecționare în .htaccess, astfel încât să fie accesibilă doar o versiune a paginii. Asigurați-vă că link-urile sunt verificate pentru a evita redirecționările de la linkurile interne.
- Adresele IP ar trebui să redirecționeze către adrese URL.
- Căutați foldere care duc la același conținut, în special foldere „default”.
- Verificați dacă se utilizează numai HTTPS sau HTTP și că este accesibilă doar versiunea www sau non-www a site-ului. Ceilalți ar trebui să redirecționeze către versiunea canonică a site-ului.
- Dacă site-ul are o funcție de căutare, paginile cu rezultatele căutării nu ar trebui să fie indexate.
- Am menționat acest lucru mai devreme, dar self canonical ar trebui să existe pentru a evita conținutul duplicat creat și de termenii de căutare.
10. Identificați și ocupați-vă de paginile eliminate
Am menționat mai sus că, în general, ar trebui să evitați eliminarea oricăror pagini în timpul migrării. Dacă unele pagini trebuie pur și simplu eliminate în scopuri de branding, urmați acești pași:
- Faceți o listă cu toate paginile.
- Nu redirecționați paginile vechi către noul site.
- Eliminați toate linkurile din aceste pagini.
- Eliminați paginile de pe vechiul site și permiteți-le să redirecționeze către pagini 404.
- Dacă există un înlocuitor adecvat pentru pagină, configurați o redirecționare și schimbați toate linkurile pentru a indica spre noua pagină. Ar trebui să faceți acest lucru numai dacă pagina de înlocuire are același scop ca și pagina veche.
- Nu redirecționați paginile eliminate către Home Page (numită și „soft 404”). Dacă nu există o înlocuire adecvată pentru o pagină, ar trebui să fie 404. Un 404 este doar o eroare dacă vă conectați la pagină.
11. Asigurați-vă că există o pagină 404 personalizată
O pagină personalizată 404 permite utilizatorilor să navigheze cu ușurință pe site și să găsească ceva util dacă aterizează pe o pagină care nu mai există.
12. Gestionați și trimiteți Sitemap-urile
Păstrați vechiul sitemap în Google Search Console și adăugați și sitemap-ul pentru noul site. Solicitați pe Google să acceseze cu crawlere vechiul sitemap și să descopere redirecționările. Este o modalitate bună de a accelera procesul.
13.Păstrați Analytics
Instalați Google Analytics pe noul domeniu și puneți-l în funcțiune înainte de a lansa site-ul pentru public. Nu doriți să lipsească date în timpul tranziției și este important să urmăriți orice modificare a traficului în timpul migrării.
14. Redirecționați toate linkurile modificate
După cum s-a menționat mai sus, modul ideal de configurare a redirecționărilor este cu o expresie regex în fișierul .htaccess de pe vechiul site. Expresia regex ar trebui pur și simplu să schimbe numele de domeniu sau să schimbe HTTP pentru HTTPS dacă efectuați o migrare SSL.
Pentru orice pagini în care acest lucru nu este posibil, va trebui să configurați o redirecționare individuală. Asigurați-vă că acest lucru nu creează conflicte cu regex și că nu produce redirecționări în lanț.
Testați redirecționările pe un server de testare și verificați dacă nu produce erori 404. Vă recomand să faceți acest lucru înainte ca redirecționările să intre în direct pe site-ul public.
Rețineți că, odată ce redirecționările devin active, site-ul a fost efectiv migrat. Noul site ar trebui să fie impecabil înainte de a configura redirecționările.
15. Păstrați controlul asupra vechiului domeniu
Cu excepția cazului în care scopul migrării a fost de a vinde domeniul original, v-aș sfătui cu tărie să nu renunțați la vechiul domeniu. În mod ideal, vechiul domeniu ar trebui să redirecționeze către cel nou, pe bază de pagină, pe termen nelimitat. Dacă aceste redirecționări se pierd, toate legăturile de intrare (inbound links) obținute de vechiul site vor fi, de asemenea, pierdute.
Unii specialiști din industrie susțin că puteți renunța la controlul vechiului domeniu odată ce Google încetează să îl indexeze, dar nu aș sfătui niciodată să faceți acest lucru. Deși este posibil ca Google să atribuie linkuri îndreptate spre vechiul site către noului site, chiar și fără redirecționare, acest lucru presupune mult prea multă încredere în motorul de căutare, ceea ce nu aș recomanda.
16. Monitorizați traficul, performanța și clasamentele
Urmăriți atent traficul organic, verificându-l zilnic, cel puțin o săptămână, după migrare. Dacă există schimbări în trafic, faceți o analiză atentă la nivelul paginii și comparați traficul de pe site-ul vechi cu traficul de pe noul site pentru a identifica ce pagini au pierdut trafic. Aceste pagini, în special, ar trebui inspectate pentru a detecta erorile identificate cu crawlere și problemele de linking.
Este la fel de important să urmăriți cu atenție paginile cu cele mai multe link-uri (selectate în funcție de autoritate). Aceste pagini joacă un rol important în capacitatea de rankare a site-ului, astfel încât schimbările în aceste pagini sunt un indicator al performanței generale al site-ului.
Utilizați un instrument precum SEMrush pentru a vă monitoriza clasamentul pentru cuvintele cheie focus. În unele cazuri, acesta vă va avertiza înainte ca o modificare a traficului să fie vizibilă. Acest lucru vă va ajuta, de asemenea, să identificați cât de repede indexează Google noul site și dacă acesta renunță la vechiul site din index.
17. Marcați datele în Google Analytics
Utilizați adnotări în Google Analytics pentru a marca datele critice în timpul migrării. Acest lucru vă va ajuta să identificați cauza oricăror probleme pe care le-ați putea întâlni în timpul procesului.
18. Asigurați-vă că Google Search Console este configurat corect
Va trebui să configurați o nouă proprietate în Google Search Console pentru noul domeniu. Verificați dacă este configurat pentru versiunea corectă, luând în considerare HTTP vs. HTTPS și www vs. non-www. Trimiteți atât sitemap- urile vechi cât și cele noi pentru a consolida mesajul conform căruia site-ul vechi a fost redirecționat către cel nou.
Înregistrați schimbarea de adresă în Google Search Console, solicitați Google să acceseze cu crawlere noul sitemap și utilizați “fetch as Google” pentru a cere indexarea noului site. Este extrem de important să verificați dacă toate redirecționările, canonizările și linkurile nu conțin erori înainte de a face acest lucru.
19. Gestionează corect PPC
Actualizați-vă campaniile PPC astfel încât să indice site-ul corect. Dacă campaniile dvs. PPC indică site-ul vechi, atribuirea se va pierde în Analytics din cauza redirecționării.
20. Actualizați toate celelalte platforme
Actualizați-văi toate profilurile de social media, biografiile pe care le folosiți ca guest publisher, alte site-uri web pe care le dețineți, forum-uri și orice alte platforme pe care le folosiți, astfel încât link-urile să indice spre noul site și nu spre cel vechi.
21. Contactați cele mai importante publicații
Contactați cele mai importante site-uri care trimit link-uri către site-ul dvs. pentru a le informa despre migrare și sugerați-le să actualizeze link-ul pentru a indica noul site web. Nu toți vor face acest lucru, dar cei care o vor face vor ajuta la accelerarea procesului de recunoaștere de către Google a faptului că a avut loc o migrare a site-ului.
Nu aș recomanda să faceți acest lucru cu fiecare link, deoarece ia timp, dar merită să faceți acest lucru pentru linkurile cu autoritate mare.
22. Monitorizați numărul de pagini indexate
Google nu va indexa toate paginile de pe noul site imediat, dar dacă după o lună de zile numărul paginilor indexate nu depășește aceeași valoare ca și site-ul vechi, cu siguranță ceva nu a funcționat corect.
23. Verificați dacă există 404 și redirecționări
Accesați cu crawlere noul site pentru a verifica dacă nu există 404 sau 301 (sau orice alt cod 3xx, 4xx sau 5xx). Toate linkurile de pe noul site ar trebui să indice direct către o pagină funcțională. Erorile 404 și 501 sunt cei mai mari dăunătoare și ar trebui să fie eliminate cât de curând. Dacă există o înlocuire adecvată pentru o pagină 404, schimbați linkul în sine pentru a indica înlocuirea și verificați dacă există un 301 pentru oricine ajunge la pagina lipsă prin alte mijloace.
Al doileafactor dunător: link-uri către pagini 301 care există pe vechiul site. Chiar dacă acestea redirecționează către noul site, încărcarea serverului are performanță slabă iar conectarea la site-ul vechi poate duce la confuzie cu privire la faptul că a avut loc o migrare a site-ului. Deși toate celelalte eforturi întreprinse ar trebui să clarifice acest lucru pentru Google și celelalte motoare de căutare, este bine să nu le lăsăm la voia întâmplării și să ne asigurăm că luăm pașii necesari ca să ne asigurăm că Google o va face.
Actualizați întotdeauna link-urile interne pentru a indica direct pagina corectă, niciodată printr-o redirecționare.
24. Accesați cu crawlere vechile adrese URL
Utilizați Screaming Frog sau un instrument similar pentru a accesa cu crawlere toate vechile adrese URL. Asigurați-vă că accesați cu crawlere o listă de adrese URL pe care le-ați colectat înainte de migrare și asigurați-vă că lista include toate adresele URL care nu au putut fi descoperite prin accesarea cu crawlere. Nu încercați să accesați cu crawlere site-ul direct. Erorile 301 îl vor face accesibil cu crawlere doar prima pagină.
Verificați dacă toate adresele URL vechi redirecționează către noul site. Nu ar trebui să existe 404 decât dacă ați eliminat pagina în timpul procesului de migrare. Dacă există 404, verificați dacă nu există link-uri către acestea. Dacă 404 nu sunt destinate, configurați o redirecționare adecvată.
Verificați adresele URL externe pentru a verifica dacă toate redirecționările sunt funcționale. Niciuna dintre adresele URL externe nu trebuie să fie 301 sau 404. Un 301 din adresele URL externe indică un lanț de redirecționare și este dăunător pentru performanță. O redirecționare către un 404 va duce la o experiență foarte frustrantă pentru utilizatori și vă poate afecta SEO.
Concluzie
Dacă o migrare a site-ului este efectuată fără a lua în considerare SEO, puteți fi sigur că se va pierde traficul organic. În afară de clienții care m-au contactat după ce au fost penalizați de Google, cele mai grave tendințe SEO pe care le-am întâlnit au fost cele cauzate în timpul unei migrări de site de către cei care nu au luat în considerare modul în care motoarele de căutare ar reacționa la acest proces.
❗ Rețineți toate cele de mai sus dacă intenționați să vă migrați site-ul și acesta ar trebui să funcționeze fără probleme!